Senin, 23 Mei 22

Ini Kesan Terakhir PM Malaysia Buat Pangeran Johor

Ini Kesan Terakhir PM Malaysia Buat Pangeran Johor

Kuala Lumpur, Obsessionnews – Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mengungkapkan, Almarhum Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim yang meninggal diusia muda, 25 tahun, pukul 7:11 Sabtu kemarin (5/12/2015) di Rumah Sakit Sultanah Aminah, Johor, Malaysia, merupakan sosok yang memiliki sifat tidak sombong dan selalu suka bersama rakyat.

“Innalillahiwainnailaihirajiun, Saya merasa bersedih atas kepergian warga Johor ini. Almarhum adalah seorang anak raja yang sangat merendah diri, serta dekat dengan anak-anak muda,” kata Najib seperti kutipan bernama, Minggu (6/12/2015).

Ia mengungkapkan, pemergian Tunku Jalil pada usia muda juga amat dirasakan bukan saja oleh rakyat Johor, malah rakyat di seluruh negara.

“Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepada Allah kita akan kembali,” ucapnya.

“Saya berada di Johor sebentar tadi untuk hadiri istiadat pemakaman Yang Amat Mulia Almarhum. Sama-sama kita semua terus sedekahkan Al-Fatihah, semoga rohnya dirahmati dan ditempatkan bersama golongan orang yang beriman,” tulis beliau di akun Facebooknya.

Tunku Abdul Jalil, meninggal akibat kanker yang dideritanya. Almarhum merupakan anak keempat dari Sultan Ibrahim dan Permaisuri Johor Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah.

Sementara itu, Abdul Jalil dikebumikan dipemakaman Kerajaan di Mahmoodiah, di sisi kanan dari makam kakek dari pihak ayah, Almarhum Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail, yang meninggal pada 22 Januari  2010. Keputusan pemakaman ini atas permintaan yang dibuat oleh Tunku Abdul Jalil sebelumnya. (Popi Rahim)

Related posts

Komentar

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.

Situs ini menggunakan Akismet untuk mengurangi spam. Pelajari bagaimana data komentar Anda diproses.